Rozbřesk 2. část - fanouškovská recenze

18. listopadu 2012 v 10:39 | Káťule |  Filmy a knížky
Ahojky,
tak jsem byla včera večer s mejma ladies v kině ;). Vyrazily jsme na Rozbřesk part 2 :). A já se rozhodla, že se s vámi podělím o své názory ;).
Takže, kdo jste nebyl a chystáte se, čtěte tento článek jen na vlastní nebezpečí, obsahuje SPOILERY!
A kdo jste nebyl a zatím nemáte lístky - ani si je nekupujte. Mně osobně je té stovky dost líto, bylo to moje nejhorší filmové zklamání, co se kina týče - a to jsem viděla dost blbostí. Abych pravdu řekla, čekala jsem, že to bude kravina, ale dokonce to předčilo mé očekávání. Byla to větší kravina, než jsem čekala.
Poprvé jsem úplně souhlasila s autorem záporné recenze, který filmu nakonec dal 30 %. Já hodnotím stejně...
V CČ podrobněji ;).

Na celém filmu oceňuju několik věcí - některé triky - hlavně kouzla s živly (jiné se zase příliš nepodařily - buď byl záběr rozmazaný a člověk z celé scény neměl nic, protože se všechno pohybovalo rychleji, než aby to lidské oko bylo schopné vstřebat, nebo vypadaly příliš digitálně a nikdo jim nevěřil), polibek Jaspera a Alice (který byl sice jen letmý a šikovně maskovaný, mému oku však neunikl), některé závěrečné scény, scénu Taylora Lautnera bez trička (ano, to si nemohli odpustit - což je dobře), hudbu (občas), Jacobovo chování k Renesmé (které je většinou velmi nenápadné, ale o to sladší... Jak se od ní nehne a tak :)), a pak asi fakt, že je to poslední díl a žádná další podobná hrůza už nás nečeká...
Už u nesmyslně dlouhých počátečních titulků jsem se nad tím pozastavila. Jsem si téměř jistá, že vím, co se tomu, kdo to vymyslel, honilo hlavou. Jen počkejte, vy na závěrečné titulky odcházíte z kina, tak já vám to šoupnu na začátek, blbečci! Kroutila jsem hlavou a čekala... A čekala...
Pak jsem se konečně dočkala. Začátek nebyl tak děsný, řekla bych celkem ucházející. Nádherná byla scéna po Bellině procitnutí. Myslela jsem, že moment, kde zjišťuje, jak dobrý má zrak, vynechají, ale k mé velké radosti ji tam zařadili - byla úžasná. Následuje E/B polibek, u kterého jsem poznamenala, že film ještě ani pořádně nezačal a už nám tu servírují takové nechutnosti, jako je kombinace Kristen a Roba. Bellina lovecká scénka je trošku přemrštěná ve snaze dodat jí na akčnosti. Ale každopádně je alespoň úsměvná. V tu dobu se mi zdálo, že to bude blbost, ale ne větší, než jsem čekala.
Setkání Belly s Jacobem mě taky pobavilo, ačkoliv to asi nebylo v plánu. Kristen, když řve, vypadá ještě směšněji než obvykle :D. No, málem jsem ji vytlemila :D.
Novorozená Renesmé je pak děsný šok. Ano, na jednu stranu je roztomilá, má krásný kukuč a tak :). Ale jinak je to to nejstrašidelnější stvoření, jaké jsem ve filmu kdy viděla (za mnou se dokonce ozvalo Ua, to je děsivý! - a bylo :D). Je tak moc počítačová, až si člověk klepe na čelo, a její oči zabírají pomalu půlku obličeje (což nikoho nezajímá, hlavně že jsou Belliny :D).
Sexuální scéna v chaloupce (omlouvám se, ale už si přesně nepamatuju, kde přesně byla - zda to bylo po setkání s Ness nebo až někdy později :D)... Trošku mě děsí, že to všechny ty desetileté pipinky viděly a teď si budou myslet, že takhle normálně probíhá sex :D. No, řekněme, že je to trošku... Hloupé :D. A taky trošku zbytečně dlouhé :D. Nepotřebuju se dívat na Bellu, jak přivírá oči, vzdychá a prsty zarývá do prostěradla :D.
Scéna Jacoba s Charliem je skvělá, celé kino se smálo. Jak se tam Jake svléká, to nemá chybu... No, možná ta scéna mohla být kratší, vtipné to sice bylo, ale ve chvíli, kdy si Jacob svléká kalhoty už celé kino nervózně šoupe nohama a říká si, že takhle dlouho nemůže nikomu trvat, než se svleče. Na druhou stranu oceňuju nádherné tělo Taylora Lautnera - vzpomínka na něj mě v nejhorších částech filmu udržovala naživu :D.
Pak Charlieho setkání s Bellou. To bylo... Přinejmenším divné. V knížce sice tušil, že něco není v pořádku, ale tady... Chovali se odměřeně - jako dva spolužáci, kteří se nesnášeli, a setkávají se po dvaceti letech. Do toho Charlieho poznámka, jestli se Bella taky promění ve zvíře, či jak to tam je... Následné objetí, kdy se Kristen tváří pořád stejně blbě, ale mimořádně se to hodí do scény (skutečně vypadá, jako by ji to bolelo), a setkání s Renesmé, při kterém Charlie evidentně neví, co má říct, ale je jasné, co si myslí Oni si snad myslí, že jsem úplně blbej. Je jim oběma tak podobná. Jinak tahle scéna je celkem povedená.
Oceňuju další - páka Emmetta a Belly. Ta se podařila - skvělá volba hudby. Následující moment, kdy Bella s nadšeným výrazem ve tváři (který nejvíc připomíná výraz dítěte, jež právě zjistilo, že zavázat si tkaničky není až tak těžké :D) rozkope a rozmlátí pěstí balvan, mi ovšem přijde nadmíru stupidní... Bůhví, jestli je to chyba Kristen, nebo jestli jí bylo řečeno, že u toho má vypadat, jako by jí byly čtyři...
Bella, Jacob a Nessie jsou v lese - Nessie chytá vločky a vůbec u toho neskáče asi dvacet metrů do vzduchu. Ta chvíle, kdy tolik vyskočí, ve mně evokovala představu Tinkerbell z Petera Pana. To dítě totiž neskáče, ono lítá. Následuje rodinná idylka, která se mi coby romanticky založené holce líbila dost :). Ta ovšem byla narušena dle očekávání Alicinou vizí. Líbí se mi, jak Jasper vystřelí z křesla a okamžitě se zajímá, co se děje.
Nebudu doslovně popisovat celý děj, neboť očekávám, že všichni víte, o co zde jde. Carlisle mele, Esme mele, Bella se na všechny dívá a tváří se jako... No, jako vždycky. Všichni melou, než jdou konečně shánět svědky. Abych byla upřímná, od doby, kdy jsem četla knížku, uplynula dlouhá doba a já se rozhodně nevzrušovala s nějakým zopakováním si, kdo tam všechno vystupuje, takže mi z toho šla hlava mírně kolem... Ano, tušila jsem, kolik jich je, ale polovinu jsem nějak neidentifikovala. U některých nebylo dokonce použito jméno, takže jsem až v závěrečných titulkách poznala, o koho vlastně šlo :D. Ale dobře... Na můj vkus to shánění svědků zabralo trochu moc času - jasně, že ani upíři to nestihnou za minutku, ale možná to mohli trošku sestříhat. Bylo to nudné a o ničem. Koho by bavilo pozorovat, jak Renesmé sahá na obličej různým upírům různé barvy pleti na různých místech a jak se jejich výrazy mění z nedůvěřivého na naprosto oddaný a fascinovaný... No, řekněme, že sledovat tuto změnu u Tanyi by mi bohatě stačilo.
Odchod Jaspera a Alice postrádá veškeré emoce. Carlisle si přečte vzkaz, povzdychne si a všem oznámí, že je opustili. Papír si bere Bella a tváří se, že neumí číst. Převrací papír v ruce a sleduje ho ze všech stran, u čehož má opět pootevřenou pusu a tváří se... Prostě tak, jak se Kristen tváří pořád.
Dobrá scéna (zvlášť pro lidi, kteří nemají Edwarda/případně Roberta v lásce - jako já :D) je ta, kde se Bella učí ovládat svůj štít :). Miluju ty elektrické výboje, kterým Edík statečně čelí jako dokonalý manžel, zatímco jeho ženuška se snaží přijít na to, jak ten zatracený krám, který ji chrání, funguje :D. Tady oceňuju vtipné Emmettovo chování, který si z nich v podstatě dělá srandu :D. No, spíš je vysmívá :D.
Bellino setkání s týpkem, co falšuje doklady (ano, opět jsem úspěšně zapomněla chudákovo jméno) je... divné. Týpek se snaží vypadat nenápadně, Bella se snaží vypadat, jako by si vůbec nemyslela, že ji balí. Stůl je prostřen jako na schůzce, kde bychom očekávali velkolepou žádost o ruku. Ale přejděme to... Bella pokládá velmi dobře mířené otázky, aby to vypadalo, že je o všem informována, což samozřejmě není, protože ve filmu za ni vše vyřešil Jasper. Takže můžeme sledovat Bellin šokovaný výraz, když z podezřele vypadajícího papírového balíčku vytáhne dva pasy - Jakův a Nessin.
Přeskočím rovnou k samotné bitvě, protože jinak se před ní neděje nic, co by stálo za zmínku. Schválně říkám k bitvě :). Zpočátku vyjednávání jako v knížce. Aro čte myšlenky (bože, ten upír je díl od dílu děsivější - ne, že by byl strašidelný, občas mám pocit, že je spíš kreslený... Pozorovat jeho příliš napudrovaný obličej dělat takové škleby, to mě skoro fyzicky bolelo. A ten smích mi přišel jako parodie na Toma a Jerryho nebo nějaký podobný dětský seriál :D).
(↑ Toto je prosím jeho celkem častý výraz :D...)
Pak se vrací Jasper a Alice, míří k Volturiovým, jsou zachyceni jinými upíry. Aro začne svým falešným zpěvným hláskem nadšeně vykřikovat, že se Alice konečně objevila. Alice mu jde ukázat, že má důkazy, Jasper je stále držen, ozve se dramatické zavrčení a Jasper se chce dostat za Alicí, neúspěšně. Smíří se s tím tedy a pozoruje, jak jeho družka úplně sama míří do jámy lvové. Aro bere Alici za ruku a ta poznamená, že nezáleží na tom, co mu ukáže, že k boji stejně dojde. A nastává snad nejdelší pasáž, chtělo by se říci krvavého, což je nesmysl, boje. První zabitý je Carlisle, který běží zachránit Alici, plameny vyšlehnou, my se na sebe s holkama otočíme s pozdviženým obočím, celé kino sborově pronese To si dělají pr**l!, Esme hystericky zařve a vzápětí se s ostatními vrhá do boje. Umírají všichni - hlavně Volturiovi a vlkodlaci (tuším, že prvním mrtvým vlkem je Seth, ale nejsem si jistá, v jejich vlčí podobě mám problém je poznat - a skutečně nemám potřebu na tom něco měnit; prvním mrtvým z Volturiových je pak tuším Alec - nějak se mi ten boj slévá). Jane se boji vyhýbá, Bella se snaží vysílat štít k těm, na které se Jane zrovna podívá. Jacob už dávno mizí kdesi v dáli s Renesmé na zádech - pronásledováni jedním nebo dvěma zlými (počtem si nejsem jistá, ty scény jsou tak rychlé a zmatené). Umírá Jasper a mně se zvedá žaludek, co to s tím filmem sakra provedli. Tentokrát hystericky zařve Alice, ale statečně bojuje dál. Otvírá se země, respektive Benjamin ji otevírá (odhaduju, že to byl on :D) - Volturiovi, vlci a někteří svědci padají do jámy. Led praská dál. Napínavá scéna - spadne Bella do jámy? Nespadla... Spadne tam Edward? Už to vypadalo nadějně, ale taky se zachrání. Bella štítem chrání Alici před Jane - Alice Jane úspěšně zabíjí. Aro se vrhá na Edwarda - Edward téměř přichází o hlavu. Na scénu však přibíhá Bella, která je jakýmsi záhadným způsobem vždy tam, kde je potřeba, a společnými silami Ara zabijí.
V tuto chvíli už celé kino vrtělo hlavami a já se upřímně už napůl zvedala, že odejdu... No, neudělala jsem to, protože jsem byla zvědavá, jak se to celé vyřeší. A bylo mi jasné, že to nenechají jen tak, že to skončí starým známým Happily ever after.
V momentě, kdy Arova hlava dopadne na zem a několikrát se převalí ve sněhu, záběr se vrací do chvíle, kdy Aro vzal Alici za ruku. Ten celý boj (který zabral tolik času a znechutil tolik lidí) byla údajně Alicina vize, kterou ukazovala Arovi - jak to všechno dopadne, pokud se nerozhodne od bojování ustoupit. Caius se boje vzdát nechce a poukazuje proto na možnost nebezpečí z Renesméiny strany. Kino to ovšem moc nevnímá, protože většina lidí vydýchává šok z předchozí scény (ne, že by to bylo tak děsivé, spíš většina lidí nemohla uvěřit, k čemu se ti filmaři snížili). Na plac konečně přichází Nahuel (jehož fotku se mi nepodařilo najít) se svou tetou.
Aro velmi milým hláskem prohlásí, že nebezpečí nehrozí a dnes se bojovat nebude - se zvláštím důrazem na slovo dnes. Volturiovi se otáčí a odchází. Následuje pár líbacích scén, ze kterých ovšem k mému rozhořčení vynechali Jaspera a Alici.
Vladimir a Stefan naštvaně odcházejí, že Cullenovi prošvihli šanci zaútočit na nic netušící Volturiovi ze zadu, zatímco oni byli v klidu na ústupu.
Cullenovi se loučí se svými svědky a navrací se rodinná idylka. Miluju tu Alicinu vizi, když pozoruje Edwarda, Bellu, Jacoba a Renesmé - Renesmé je u vody s Jacobem (téměř dospělá - rozhodně ve věku na randění), přichází Bella s Edwardem a všichni se objímají. Alice se usmívá, Edward se na ni usmívá, dlouho si hledí do očí a usmívají se spokojeně.
Bella s Edwardem jsou na louce, Bella zvedne svůj štít, Edward jí čte myšlenky. Pro ty, kteří neviděli žádný předchozí díl, je to scéna celkem podstatná, pro nás je to příjemné zopakování snad všech scén, ve kterých se Bella s Edwardem objevují.
Konec je skvěle doplněn listováním samotnou knihou - to se mi líbilo :).
Závěrečné titulky se oproti počátečním povedly. Nejenže neotravovaly, ale byly dobře vymyšlené. Vždy byl pohled na tu danou postavu (zahrnuty jsou i postavy z přechozích dílů, které se v tomto díle již neobjevily).
***
Z lidí byl na scéně jen Charlie (+ horolezec, kterého se Bella chystá ulovit, než si to rozmyslí), jinak se to tam hemžilo upíry a vlkodlaky, ale to jsme čekali... Četla jsem ale přirovnání, že tam bylo až moc nadpřirozených věcí a schopnosti upírů (doteď brány jako vedlejší) tentokrát připomínali X-Meny (neumím posoudit, ty jsem neviděla), ale souhlasím, že se mi zdálo, že se dívám na fantasy pohádku pro dospělé... Bojové scény vypadaly maličko absurdně... Je mi jasné, že krev téct nemohla, ale tak nějak to vypadalo... Zvláštně... Dva upíři bojují, vy si ani nevšimnete, že jeden druhého chytne za hlavu, ale to už ji za vlasy svírá v prstech a tělo padá... Oči se dívají do prázdna, díra do krku, odkud bychom za normálních okolností očekávali proudy krve, je černá a jakási... Zaprášená? Nemůžu najít správné slovo...
Celkově to nebylo tak hrozné, našla jsem si scény, které mě pobavily. Jednu, u které jsem brečela (Edward zvedá Renesmé, Bella je pozoruje - i přes její výraz mi to přišlo dojemné, zvlhly mi oči). Ale většinu času jsem se nudila nebo kroutila hlavou. A ta scéna s bitvou dokonale přebila veškeré dobré pocity, které jsem z toho filmu mohla mít.
Sama za sebe jsem přemýšlela, jak bych procentuelně hodnotila film už cestou domů. Nakonec jsem se dobrala k 20... Do dneška se mi to ale odleželo a já musím uznat, že tam bylo pár dobrých částí, tak dávám 30, abych nebyla zlá :D.
Několik mužů, kteří píšou recenze, film hodnotí na 50 % a tvrdí, že je to první díl z celé ságy, na který se dá koukat - podle nich to není nudné, má to spád a něco se tam děje. Konečně lítají hlavy, píšou někteří. Většina ovšem hází film do odpadu... A já z něj mám smíšené pocity. Proto všem radím, do kina na něj nechoďte, za to to nestojí...
***
Našla jsem ještě nějaká hodnocení na netu - pár kluků, kteří předchozí díly neviděli, hodnotí na 70 % - nadšení, že nečekali, jak to bude akční. Jinak lidi, kteří Twilight ságu znají a vědí, o co jde, dávají nejlíp 38 %...
Pište své názory, jsem zvědavá, jestli jsem sama, komu se to moc nelíbilo :).
K.
Dej mu, dej mu, dej mu!